Beschrijving
Pianist Cor Bakker brengt jazzalbum uit met eigen werk
Uit liefde voor de vrijheid
Jazz is de grote liefde van Cor Bakker. Nu het album ‘Elletra Due’ van het Cor Bakker trio verschijnt, komt die liefde tot bloei. Op de cd staat door de pianist zelf geschreven werk, waarin hij zijn publiek laat kennismaken met zijn eigen losse stijl . ,,Bij jazz kan ik me vrijheden permitteren waar ik anders nauwelijks aan toekom. Door zelf te componeren boor ik een diepere laag in mezelf aan.’’
Jazeker, de toetsen van zijn vleugel zijn zwart en wit. Toch zijn de nuances die ertussen liggen, vaak veel interessanter, zegt muziekvirtuoos Cor Bakker. Maar hoe vind je die klankcombinaties die erachter schuil gaan? Dat vergt zoeken, verkennen en proberen. Steeds vormde tijdgebrek een struikelblok bij die zoektocht. Andere drukte eiste hem op. Hij had zijn tv-shows met Paul de Leeuw, hij speelde in de theaters met Karin Bloemen en Brigitte Kaandorp en er waren voortdurend concertverplichtingen.
Gelukkig koesterde hij zijn aantekeningenboekje, als ontsnapping uit het muzikale corset van alledag. Een boekje als vluchtheuvel naar de vrijheid van de jazz. In verloren minuten onderweg en in kleedkamers maakte hij hierin korte krabbels zodra hem bruikbare ideeën in gedachten schoten. ,,Die notities waren een raamwerk in grondverf: een frame dat erom vroeg om een keer mooi afgelakt te worden.’’
Tijdsdruk
Uiteindelijk vond hij in een afgelegen studioboerderij in Italië de rust voor dat afrondende lakwerk. ,,De afzondering en het uitzicht op de landerijen hielpen me om alles daar in volle concentratie uit te werken. Zonder telefoon en afspraken als excuus om het uit te stellen, dwong ik mezelf om aan de slag te gaan. Ik zat er als kluizenaar alleen met mijn vleugel, omringd door vellen papier.’’
Wat ook hielp was de tijdsdruk: bassist Clemens van der Feen en drummer Hans van Oosterhout zouden een paar dagen later arriveren om het album op te nemen. ,,Deze jongens hebben allebei een internationale carrière en een overvolle agenda. Dus ik moest mezelf een schop onder mijn kont geven om alles op tijd af te hebben.’
Toen het moest, gebeurde het wonder ook: ,,Opeens begon de inspiratie te stromen en had ik binnen een paar dagen negen nummers af. Als je alle tijd hebt, is wat je maakt voor jezelf nooit goed genoeg. Maar onder druk ontstonden er prachtige composities waarin ik me meer vrijheid permitteerde dan ooit.’’
Kenners met een muzikaal oor herkennen de omkeringen, de draaiingen en de citaten waar Cor Bakker als componist mee tovert. ,,Wie er minder in thuis is, leert een verrassende andere kant van me kennen. Zo stapt iedere luisteraar op zijn eigen niveau in. Mijn grote jazzvoorbeeld Clare Fischer zei altijd heel treffend: ‘Je hoort wat je begrijpt’.”
Vonk
Op de cd staan naast negen eigen nummers ook vijf bestaande werken. Het album kreeg de naam ‘Elettra’, wat Italiaans is voor ‘vonk’. ,,In die Italiaanse opnamestudio sloeg de vonk letterlijk over. Vandaar die naam” Dat het Cor Bakkers tweede cd in deze lijn is, verklaart de toevoeging ‘ Due’ . Ook in de omslag van het album schuilt een verwijzing: het is een knipoog naar de LP ‘First Time Out’ van Clare Fischer. Deze plaat verscheen in 1961 in een vergelijkbare vormgeving. Het beluisteren van LP zette het leven van Cor Bakker als beginnend pianist in zijn tienertijd op zijn kop. Ooit zó te kunnen spelen, was zijn droom. ,,Noem dit album daarom maar een poging in die richting.’’
De cd wordt gedistribueerd door New Arts Barlow Semi Condensednational. Het symbolische eerste exemplaar van ‘Elettra Due’ werd door Louis van Dijk overhandigd aan Cor Bakker in het DeLaMar Theater in Amsterdam.